ik als kleuter

4 jaar oud, ik was een kleuter. ik mocht voor het eerst naar de basisschool. Ik kreeg hier mijn eerste beste vriendin, waar ik tot de dag van vandaag nog steeds mee om ga, Jay.
In mijn kleutertijd maakte ik een grote motorische ontwikkeling door. Ik kon veters strikken, kralen rijgen en ik leerde beter binnen de lijntjes te kleuren. Ik leerde ook hoe ik mijn lichaam beter kon beheersen, zoals rennen zonder vallen en klimmen (in de bomen bijvoorbeeld). Ik wist dat ik een meisje was en dat jongens andere geslachtsdelen hebben dan meisjes. Mijn ouders kochten barbies voor me, zo ben ik met barbies gaan spelen en ik leerde dat autootjes meer een jongensding was en barbies meer een meisjesding.
Zoals ik al zij, dacht mijn moeder altijd dat ik linkshandig was, maar in mijn kleutertijd ontwikkelde dit zich en bleek ik toch rechtshandig te zijn.
Toen ik 4 jaar oud was, leerde ik zonder zijwieltjes fietsen, mijn evenwichtsgevoel was verbetert. Mijn evenwicht was nog niet helemaal ontwikkeld, want een keer met gym stond ik op een kast en iemand achter mij begon te springen, toen viel ik er vanaf en brak ik mijn elleboog, zoals je kunt zien op de foto hieronder. Ik ging ook op zwemles en toen ik 6 jaar was had ik alle 3 mijn diploma's al.
Bram, mijn broer, was altijd mijn grote voorbeeld. Hij voetbalde heel veel en ik wilde dat ook. Ik ben uiteindelijk zelf ook gaan voetballen.
Als kleuter zijnde speelde ik graag rollenspellen met mijn vriendjes en vriendinnetjes. Zoals vader en moedertje, en doktertje. Dit is erg populair bij kleuters, want zo kunnen zij hun fantasie een vrije loop geven.
Ik had veel vriendjes en vriendinnetjes. Die zijn voor een kleuter erg belangrijk, want zo worden zij sociaal vaardiger. Dit merk ik nu ook heel erg, ik ben erg sociaal naar mensen toe. Doordat ik veel vriendjes en vriendinnetjes had, heb ik nu ook meer inlevingsvermogen in anderen, dit heb ik als verpleegkundige nodig. Als kleuter wilde ik heel graag op de andere kinderen lijken. Als zij heel graag iets wilden, of iets hadden, wilde ik het ook heel graag.
Ik hielp graag anderen, vooral volwassenen zoals de juf. Dan kreeg ik complimentjes en had ik het gevoel dat een volwassene mij lief vond. Complimenten en feedback geven zijn van groot belang voor een goede persoonlijkheidsontwikkeling bij een kleuter.
Mijn innerlijk geweten ontwikkelde zich in mijn kleuter tijd. Ik wist wat wel en niet mag. Als ik iets deed wat niet mocht en ik werd hierop aangesproken, dan had ik schuld- en schaamtegevoelens. Deze gevoelens zijn bij een kind van essentieel belang bij het ontwikkelen van het innerlijk geweten.
Als kleuter werd ik een stuk rustiger en de driftbuien waren minder dan in mijn peutertijd. Dit kwam doordat ik mijn emoties steeds beter onder woorden kon brengen en deze steeds beter onder controle kon houden.
Door mijn grote fantasie had ik veel angsten. Zo geloofde ik ook dat monsters bestonden en dat deze onder mijn bed leefden. Ik verzon een fantasie vriendje, deze hielp mij minder bang te zijn.


Maak jouw eigen website met JouwWeb